CartoWeb.be evolueert

CartoWeb.be is al jaren bekend als webservice waarop je kaartgegevens van België op verschillende schalen kan bekijken. In 2019 werd CartoWeb.be erkend als authentieke bron door de Federale Overheidsdienst Beleid en Ondersteuning (DG Digitale Transformatie). In 2021 kwamen er twee nieuwe versies bij, zodat we nog beter kunnen inspelen op de noden van de gebruikers.

In de tweede helft van maart publiceerden we CartoWeb-CROSSBORDER. Met deze variant kunnen de gebruikers ook de gebieden die aan ons land grenzen bekijken op de kleinste schalen (1:4 000 000 – 1:100 000), met een symbolisatie en semantische inhoud die vergelijkbaar zijn met die van de TOPO-laag, de standaardlaag van CartoWeb.be. Zo wordt het mogelijk om België in zijn Europese context te situeren.  De gegevens van onze buurlanden die we hebben gebruikt voor CartoWeb-CROSSBORDER zijn afkomstig van een pan-Europese dataset, EuroRegionalMap, op schaal 1:250 000 en zijn eigendom van EuroGeographics. Ze worden 1 keer per jaar geüpdatet.

In juni publiceerden we dan CartoWeb-Grey. Ook deze versie heeft dezelfde inhoud als de TOPO-laag, maar voor de symbolisatie werden verschillende tinten grijs gebruikt, terwijl de specifieke elementen van de hydrografie in verschillende tinten blauw weergegeven worden. Deze laag vormt een ideale kaartachtergrond voor een thematische opdruk. Ze is alleen beschikbaar voor het Belgische grondgebied. CartoWeb-Grey wordt door de FOD Volksgezondheid gebruikt voor de applicatie waarmee mensen een afspraak maken als ze zich willen laten testen op COVID-19.