Beste lezer

Als ik door de gangen van ons Instituut loop, zie ik hier en daar bij een collega nog een verhuisdoos die niet uitgepakt is. Ik zeg dan niets, want ik weet dat dit niet uit luiheid is. Nee, iedereen is hier volop aan het werk.

Is alles dan weer zoals voorheen? “Ja en nee”, zou ik zeggen. Enerzijds mogen we elkaar weer onbeperkt zien, maar toch zijn we op onze hoede. Tijdens vergaderingen zorgen we voor een goede verluchting, als we ons ziek voelen, blijven we thuis, voor onszelf maar ook voor onze collega’s. Anderzijds draait ons Instituut nog altijd op volle toeren, en als u verder leest in ons jaarverslag zult u begrijpen wat ik bedoel. Toen onze communicatiedienst mij de lijst voorlegde van alle onderwerpen die we in het jaarverslag zouden kunnen bespreken, wist ik al dat ik zou moeten selecteren.

Kiezen is verliezen, en dit jaarverslag vertelt niet alles wat we het voorbije jaar gerealiseerd hebben. Sorry dus aan de collega’s die zich keihard hebben ingezet voor een project dat dan toch het jaarverslag niet haalde. Maar wat volgt vormt zeker een mooie staalkaart om aan te tonen hoe veelzijdig ons Instituut is en hoe we ons, dag in, dag uit, inzetten voor de samenleving.

Nieuwe kaarten voor wandelaars en fietsen, een printtool voor de hulpdiensten, ontsluiting van onze archieven in samenwerking met het Rijksarchief, een dag met alle collega’s aan bosbeheer doen in het Zoniënwoud, een geslaagde zevende editie van BeGeo, verschillende bezoeken van internationale delegaties, Europese samenwerking in het kader van INSPIRE, wereldwijde samenwerking in het kader van UN-GGIM… We mogen fier zijn op wat we gerealiseerd hebben en we zijn dan ook blij dat onze inspanningen beloond werden met verschillende prijzen.

Zoals de traditie het wil, sluiten we ook dit jaarverslag af met cijfers over onze financiën, onze kaartenverkoop en ons personeel. Voor dit laatste punt kan ik u trouwens melden dat ons personeelsbestand na een jarenlange daling eindelijk weer aan het stijgen is.  Ik weet dus nu al dat we ook voor het jaarverslag 2023 voldoende materie zullen hebben om over te berichten.

Ik wens u veel leesgenot.

Ingrid Vanden Berghe

Administrateur-generaal