3D-punten raadplegen via G-DOC

G‑DOC (https://gdoc.ngi.be) is een webtoepassing waarmee de gebruiker de informatie van alle Belgische geodetische merktekens kan raadplegen. Deze merktekens kunnen dienen als startpunt of als referentiepunt om nauwkeurige coördinaten te bepalen volgens de nationale referentiesystemen. Het is het middel bij uitstek om onze geodetische gegevens te delen met onze klanten.

Via de dynamische kaart van deze toepassing konden de gebruikers al sinds jaren de informatiefiches van elk merkteken van het altimetrische en het planimetrische net raadplegen. Op de fiches staan bijvoorbeeld de coördinaten van het merkteken, de technische kenmerken, foto’s… In België zijn er duizenden landmeters en de meesten onder hen gebruiken G-DOC om hun projecten te starten, te controleren en te valideren.

Begin 2020 werd deze toepassing aangevuld met het netwerk van geodetische 3D-merktekens. Het was Pierre Voet die het 3D-netwerk invoerde, zodat de eindgebruikers beschikten over een nieuw geodetisch netwerk waar ze hun GPS-ontvangers kunnen kalibreren door gebruik te maken van de gegevens die op G-DOC worden gedeeld. Zo bezorgen we de landmeters een handige methode om hun toestellen te controleren. Dat is belangrijk want er moeten heel wat parameters afgeregeld worden voor een GPS-toestel behoorlijk functioneert. Maar deze punten zijn tegelijkertijd uiteraard ook referentiepunten voor veel metingen in België. Eind 2020 hadden we al 999 punten geïnstalleerd en zodra het netwerk af is, zal het gemiddeld een punt per 12 km² bevatten. Een eerste versie zou binnen 2 à 3 jaar ongeveer klaar moeten zijn. Daarna stappen we over naar de tweede fase waarin een verdichting van het net en updates mogelijk zijn. De 3D-punten bestaan doorgaans uit een stalen nagel met een platte sluitring. De planimetrische nauwkeurigheid bedraagt 7 mm en de altimetrische nauwkeurigheid 12 mm.