Sociale dienst

We zijn nu in 2021 aanbeland, tijd om eens in de achteruitkijkspiegel te kijken naar welke acties we in het bijzondere jaar 2020 ondernomen hebben. De geplande verhuizing vormde al een hele uitdaging maar begin 2020 vermoedden we in de verste verte nog niet welke andere uitdagingen er ons te wachten stonden…

De Sociale Dienst had (in overleg met de algemene directie) het plan opgevat om het afscheid van de Abdij te vieren met een onvergetelijke avond. Op 6 maart waren de personeelsleden (en hun familie), de vrienden en gepensioneerden van het NGI allemaal te gast op een bijzonder feest, een moment van ontspanning waarbij niet alleen de maag maar ook de oren en de ogen van de aanwezigen verwend werden. Het was het sluitstuk van onze tijd in de ter Kamerenabdij, maar tegelijkertijd ook het begin van een crisisperiode waarvan we de omvang en de impact op ons leven, zowel professioneel als privé, nog niet konden inschatten.

De eerste lockdown, midden maart, gooide ons leven overhoop. De Sociale Dienst moest zichzelf heruitvinden om de personeelsleden zo goed mogelijk te ondersteunen. Hoe kunnen we contact houden? Hoe kunnen we de andere begrijpen en ondersteunen als we elkaar alleen via het scherm zien? Wat kunnen we doen met respect voor ieders ritme, aanpassingsvermogen en middelen?

Bij het begin van de crisis bleek dat we vooral wilden delen en gelukkig hadden we daarvoor verschillende middelen ter beschikking: virtuele gezamenlijke koffiepauzes, een Whatsappgroep, individuele gesprekken.. Zo hebben we kunnen luisteren naar elkaar, ook naar elkaars vragen, en onze ervaringen kunnen delen. En dat heeft ons in staat gesteld om toch door deze moeilijke periode heen te komen.

De verbijstering die er in het begin heerste, heeft stilaan plaats gemaakt voor aanvaarding. Iedereen leek na een tijdje wel zijn kruissnelheid gevonden te hebben. De Sociale Dienst heeft op deze nieuwe situatie ingespeeld met aangepaste acties, zowel naar aanleiding van de tragische gebeurtenissen die het leven op het NGI getroffen hebben, als voor de bevordering van de cohesie. Hierbij hebben we altijd rekening gehouden met de gezondheidsvoorschriften.